Submitted by chatzigiannis on
dro2017

5o Μαθητικό Περιβαλλοντικό Συνέδριο

«Δρω για την πόλη μου!»

Μαθητές εκφράζουν τις προσδοκίες τους για μια Βιώσιμη Πόλη

Παρασκευή, 28 Απριλίου 2017, Αίθουσα Μανώλης Αναγνωστάκης. ώρες: 9.00- 10.30.

Αγαπητοί εκπαιδευτικοί που θα συντονίσετε τη συζήτηση και αγαπητοί εκπρόσωποι Δήμων, ενώσεων πολιτών, φορέων ή ΜΚΟ που θα συμμετέχετε στη συζήτηση, σας ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!

Προτάσεις για τη διαδικασία της συζήτησης στα στρογγυλά τραπέζια.

Προσέλευση μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέχρι τις 8.45π.μ.

Α. Μέρος: Αίθουσα Μανώλης Αναγνωστάκης. Συζήτηση ,

Γενική περιγραφή

Μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων από διαφορετικές πόλεις ή γειτονιές της ίδιας πόλης, μαζί με τους εκπαιδευτικούς τους και εκπροσώπους φορέων ενεργών πολιτών ή της Δημοτικής Αρχής, συζητούν σε μικρές ομάδες για ζητήματα που τους αφορούν στη πόλη τους, ανταλλάσουν απόψεις, ιδέες, συνεργάζονται, προτείνουν και σχεδιάζουν δράσεις που εμφορούνται από την αντίληψη του ενεργού πολίτη.

Σκοπός της συζήτησης στα στρογγυλά τραπέζια.

Βασικός στόχος της εκδήλωσής μας φέτος που έχει τίτλο «Δρω για την πόλη μου!» είναι να αναπτύξει την ικανότητα δράσης των νέων πολιτών που είναι ακόμη μαθητές/τριες και να προσφέρει μια θετική εμπειρία ενεργούς συμμετοχής σε δημοκρατικές διαδικασίες διαλόγου. Επιζητούμε να δώσουμε τον λόγο στα παιδιά, να ακούσουμε τις ανάγκες, τους προβληματισμούς, τα οράματα τους και να τα βοηθήσουμε να εκφράσουν τις ιδέες και τις προτάσεις τους για δράσεις που θα αλλάξουν την κοινή ζωή στην πόλη μας. Φέτος επιλέξαμε το θέμα «Δρω για την πόλη μου!» ώστε, αφενός οι μαθητές/μαθήτριες να μπουν στην διαδικασία να προτείνουν δράσεις που είναι σημαντικές για τους ίδιους και αφετέρου, να συναντήσουν εκπροσώπους ενεργών πολιτών που δραστηριοποιούνται και υλοποιούν δράσεις που αλλάζουν την πόλη. Στόχος είναι η ενδυνάμωση των μαθητών και η συνειδητοποίηση ότι σημαντικές αλλαγές δεν έρχονται μόνο από τους δημόσιους φορείς αλλά και τους ίδιους τους πολίτες όταν αυτοί συνεργάζονται και ενώνουν τις δυνάμεις τους! Στόχος μας επίσης είναι η γνωριμία και η συνεργασία της εκπαιδευτικής κοινότητας με τους θεσμικούς φορείς της πόλης ενώ παράλληλα ελπίζουμε η εμπειρία αυτή να είναι εποικοδομητική και για τους συμμετέχοντες φορείς.

Τα θέματα στα στρογγυλά τραπέζια

Τα θέματα συζήτησης στα τραπέζια προτάθηκαν από τις ομάδες που συμμετείχαν στο δίκτυο «Βιώσιμη Πόλη» κατά τη διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς. Η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις αυτές, διαμόρφωσε  την τελική θεματολογία των στρογγυλών τραπεζιών.

 

Θέματα συζήτησης και δημιουργικής έκφρασης

 

Α/Α - ΘΕΜΑ ΤΡΑΠΕΖΙΟΥ - Συντονιστής - Εκπρόσωπος ΟΤΑ ή Εκπρόσωπος δήμου ή φορέα ή ΜΚΟ

1. Το πάρκο της γειτονιάς μου (ένας δημόσιος χώρος για το παιχνίδι, την φιλία, την παρέα μας, τη γειτονιά)

Χαρίκλεια Καραγιαννακίδου

1ο Γυμνάσιο Συκεών & Δημήτρης Θεοδωράκος Youthnest

Βίβιαν Δούμπα

Tοpio Κοινότητα (placemaking)

 

2. Η αυλή του σχολείου μου (μια αυλή για το, για το παιχνίδι, την παρέα, τη γειτονιά, την επαφή με την φύση, μια αυλή κομμάτι της καθημερινότητας της γειτονιάς του σχολείου)

Αλεξάνδρα Τζιάτζιου

7ο ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης Ολυμπία Δάτση

Tοpio Κοινότητα (placemaking)

3. Μια γιορτή γειτονιάς (μια γιορτή για την καλλιέργεια των ανθρώπινων σχέσεων, τον πολιτισμό, την αλληλεγγύη, την ανταλλαγή απόψεων για την γειτονιάς μας)

Ευθύμιος Παπαδημητρίου,

2ο ΓΕΛ Πολίχνης Γιώργος Χατζηνάκος

Γειτονιά της Αλεξάνδρου Σβώλου Αργυρώ Κουράκη, Πρόεδρος Ε’ Δημ. Κοινότητας Θεσσαλονίκης

4. Θέλω λιγότερο πλαστικό στην πόλη μου (μια προσπάθεια για μείωση των απορριμμάτων μας)

Ηλίας Βρυώνης,

ΚΠΕ Κιλκίς Νατάσσα Ριζοπούλου, «ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ» Α.Ε.

5. Μια πόλη φιλόξενη/ανοιχτή σε όλους (χωρίς ρατσισμό και ξενοφοβία, που ενσωματώνει πρόσφυγες και μειονότητες)

Δουβαντζή Ευαγγελία, 1ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς

Έφη Γελαστοπούλου Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες 

Πολίτη Βιργινία, Προϊσταμένη Τμ. κοινωνικής πολιτικής και ισότητας των φύλων, Δήμος Θεσσαλονίκης

6. Θέλω να πηγαίνω με ποδήλατο από το σπίτι στο σχολείο! (διεκδικώ την μετακίνησή μου με ποδήλατο από το σπίτι στο σχολείο)

Αντωνία Δαρδιώτη, Υπεύθυνη ΠΕ Δ/νσης ΔΕ Ανατολικής Θεσσαλονίκης

Χρήστος Χατζηγιάννης Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης

7. Θέλω να περπατώ ανεμπόδιστα στο πεζοδρόμιο! (διεκδικώ την καθημερινή μετακίνηση με τα πόδια στην πόλη)

Άγγελος Κωνσταντίνου ΠΕΕΚΠΕ

Αντώνης Καράγιωργας Ένωση για τα δικαιώματα των Πεζών

8. Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα (συμμετέχω με τις ιδέες μου στην ανάδειξη του στοιχείου της θάλασσας στην πόλη μου)

Δέσποινα Δαραβίγκα, Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο & Λ.Τ. Αμπελοκήπων

Μάξιμος Πετρακάκης Προϊστ. Δ/νσης Διαχείρισης Αστικού Περ/ντος, Μίλτος Σεφερλής Ελληνικό Κέντρο Βιοτόπων Υγροτόπων

9. Απ΄ το χακί στο πράσινο: Νέο Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά

(Συμμετέχω με τις ιδέες μου στη διαμόρφωση του νέου Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά)

Λένα Δημητριάδου, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων  Δ/νσης ΔΕ Ημαθίας

Σάκης Λαζαρίδης Εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Περιβάλλοντος, Δήμος Π. Μελά

 

Συμμετέχοντες

-    Σε κάθε τραπέζι θα συμμετέχουν περίπου 10 παιδιά, μαθητές/τριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που προέρχονται από διαφορετικές σχολικές ομάδες που συμμετείχαν στο δίκτυο «Βιώσιμη Πόλη» κατά διάρκεια της φετινής σχολικής χρονιάς.

-    Ένας συντονιστής εκπαιδευτικός

-    Ένας εκπρόσωπος φορέα που σχετίζεται με το θέμα της συζήτησης (μπορεί να είναι ένας εκπρόσωπος μια ένωσης ενεργών πολιτών ή ενός Δήμου ή μιας ΜΚΟ)

Διαμόρφωση του χώρου

Κάθε τραπέζι έχει ένα αριθμό και τον τίτλο της συζήτησης που χρησιμεύει ώστε οι συντονιστές και οι μαθητές να βρουν το τραπέζι στο οποίο συμμετέχουν. Σε κάθε τραπέζι θα υπάρχουν 12 περίπου καρέκλες. Στο τραπέζι θα καθίσουν 10 περίπου μαθητές/τριες με τυχαίο χωρισμό ομάδων, 1 εκπαιδευτικός συντονιστής και 1 εκπρόσωπος φορέα (όπου αυτό είναι δυνατόν).

Ο εκπαιδευτικός συντονιστής έχει στη διάθεσή του έναν φάκελο με όλα τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν στο τραπέζι του (αυτοκόλλητες ετικέτες, μαρκαδόροι, χαρτόνια, post-it χαρτί του μέτρου, ψαλίδι, κόλλα, χαρτόνι για την τελική παρουσίαση, ταμπελίτσες για ονόματα, το θέμα του τραπεζιού, εικόνες σχετικές με το θέμα)

Μόλις συμπληρωθεί ο αριθμός των 10 περίπου μαθητών μπορείτε να ξεκινήσετε τη διαδικασία.

 Προτεινόμενη Διαδικασία:

1ο βήμα (περίπου 10΄):

Ο συντονιστής υποδέχεται τους μαθητές/τριες.  Οι συμμετέχοντες γνωρίζονται. Ανοίγουν τον φάκελο με το θέμα του τραπεζιού και τις σχετικές εικόνες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως έμπνευση για την αρχή της συζήτησης.

2ο βήμα (περίπου 25΄):

Οι συμμετέχοντες καταθέτουν τα βιώματά τους σχετικά με το θέμα του τραπεζιού, από την καθημερινότητά τους ή από το περιβαλλοντικό πρόγραμμα που υλοποίησαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ενθαρρύνονται να καταγράφουν τις σκέψεις τους πάνω σε χαρτάκια postit που τα κολλούν πάνω σε χαρτί του μέτρου που υπάρχει στο τραπέζι. 

Η συζήτηση οργανώνεται πάνω στον άξονα:

Α.Ποια είναι η κατάσταση στην καθημερινότητά μας σχετικά με το θέμα; Ποιες είναι οι δικές μας ανάγκες; Καλύπτονται;

Β. Πώς θα μπορούσε να αλλάξει ή να βελτιωθεί η κατάσταση;

Γ. Τι έχουμε να προτείνουμε; Ποιες είναι οι δικές μας ιδέες;

Δ. Μπορούμε να οργανώσουμε μια δράση για να ευαισθητοποιήσουμε ή ίσως και να αλλάξουμε όσα μας ενοχλούν; Διαλέγουμε ιδέα/ιδέες.

Ε. Πώς την οργανώνουμε;

3ο βήμα (περίπου 30’) :

Τελικό παραγόμενο:  Δρω για την πόλη μου! ΙΔΕΕΣ των νέων για μια δράση σχετικά με .......(το θέμα του τραπεζιού).

Τα παραπάνω συνοψίζονται, σε μεγάλο σκληρό χαρτόνι που θα έχει η ομάδα στη διάθεσή της.  Στο χαρτόνι αποτυπώνονται: τα όσα έμαθαν στην ομάδα, ο τρόπος που δούλεψαν σαν ομάδα και τις ιδέες ή τις προτάσεις τους σχετικά με το θέμα που συζητήθηκε. Τα όσα θα αποτυπωθούν στο χαρτόνι θα παρουσιαστούν στην ολομέλεια που θα ακολουθήσει μετά το διάλλειμα, μέσα στην αίθουσα του Δημοτικού συμβουλίου.

Η ομάδα ενθαρρύνεται να αποτυπώσει απόψεις, λόγους, κριτήρια, αξίες, ιδέες:

α. τι θα κάνει;

β. γιατί θα το κάνει; (κριτήρια, αξίες)

γ. για ποιον θα το κάνει;

δ. με ποιόν θα το κάνει;(π.χ. συνεργασίες)

ε. και το πώς (π.χ. μήνυμα, τρόπος οργάνωσης, βήματα )

Την ή τις ιδέες της σχετικά με το θέμα που επεξεργάσθηκε μπορεί να τις εκφράσει  γράφοντας, κολλώντας postit, ζωγραφίζοντας ή μπορεί συμπληρωματικά να διαλέξει και κάποιον άλλο τρόπο για να εκφραστεί.

4ο βήμα (περίπου 10’) :

Αφιερώνουμε χρόνο στο τέλος για το πώς θα οργανώσει η ομάδα την παρουσίαση που θα ακολουθήσει.

Συνολική Διάρκεια:1 ώρα και 30 λεπτά

Ρόλοι για τους ενήλικες:

Δεν θέλουμε εισηγήσεις! Θέλουμε να ακούσουμε τη φωνή ή τη λογική και τις ιδέες των παιδιών!

Δεν υπάρχει λόγος να θυσιάσουμε την παιδαγωγική διαδικασία για χάρη της δημιουργίας της τέλειας πρότασης για δράση!

Η/Ο εκπαιδευτικός συντονίστρια/στής:

  • έχει την παιδαγωγική ευθύνη του συντονισμού της συζήτησηςκαι της υποβολής των κατάλληλων ερωτήσεων στα παιδιά για ανάπτυξη του θέματος
  • φροντίζει για τη συμμετοχή όλων των παιδιών στη συζήτηση, στον βαθμό που τα ίδια επιθυμούν να συμμετέχουν (και η σιωπή είναι σεβαστή)
  • φροντίζει για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος και την ολοκλήρωση των εργασιών από τα παιδιά
  • Αξιοποιεί την παρουσία του ή των εκπροσώπων φορέων για να εμπλουτίσει την εμπειρία των παιδιών στο τι, πως και το γιατί των δράσεών τους

Η/Ο εκπρόσωπος του φορέα ή του Δήμου:

  • απαντάει σε ερωτήματα που θέτουν οι μαθητές με στόχο να διευρύνει την αντίληψη των συμμετεχόντων για το υπό συζήτηση θέμα
  • μπορεί στην πορεία της συζήτησης να καταθέτει εν συντομία υπόψη των παιδιών ιδέες αλλά και την εμπειρία του από την οργάνωση και την υλοποίηση τέτοιου είδους δράσεων στην πόλη. Συχνά είναι εξίσου σημαντικά αυτά που προηγήθηκαν μιας δράσης!

Η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ

Για τυχόν διευκρινήσεις μπορείτε να απευθύνεστε στο τηλ. 2310 707150