Submitted by chatzigiannis on
240116 dthes

 

ΘΕΜΑ: Προτάσεις Ποδηλατικού Αθλητικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης για ποδηλατοκίνηση

 

Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,

 

Ο Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης παρακολουθεί με προσοχή τις εξελίξεις στο ολοένα εντεινόμενο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη μας και αφουγκράζεται την αγανάκτηση των συμπολιτών μας που καθημερινά σπαταλούν αναίτια χρόνο και χρήμα όντας κολλημένοι στην κίνηση για ώρες.

Υπενθυμίζουμε πως η προώθηση του ποδηλάτου αποτελεί μια από τις λύσεις του κυκλοφοριακού προβλήματος: κάθε ποδήλατο στους δρόμους της πόλης αποτελεί ένα αυτοκίνητο λιγότερο.

Ακολουθεί επιγραμματικά μία δέσμη προτάσεων του συλλόγου μας, για την ενίσχυση της ποδηλατοκίνησης και την ελάφρυνση του κυκλοφοριακού προβλήματος:

  1. Αναβάθμιση και συντήρηση όλου του ποδηλατικού δικτύου του Δήμου, ώστε αυτό να είναι πλήρως λειτουργικό και όχι επικίνδυνο για τους χρήστες του.
  2. Αυστηρή αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης, αλλά και της παραβατικής χρήσης των ελάχιστων ποδηλατόδρομων απο μηχανάκια ΚΑΙ από τη Δημοτική Αστυνομία. Τίθεται σοβαρό θέμα ασφάλειας των ευάλωτων χρηστών (πατίνια + ποδήλατα), οι οποίοι συνεχώς αυξάνονται λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης.
  3. Σύνθεση Ομάδας Εργασίας για την ανάπτυξη Τοπικής Ποδηλατικής Πολιτικής, ελλείψει Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο. Δεδομένου ότι η πόλη αποδεδειγμένα για πολλά χρόνια τώρα, δεν διαθέτει επαρκείς μηχανισμούς για τον προσδιορισμό των προτεραιοτήτων στον τομέα των μετακινήσεων, αλλά ούτε για την παρακολούθηση υλοποίησης και αξιολόγησης των μέτρων που προβλέπονται στα ΣΒΑΚ, ο σύλλογός μας προτείνει τη σύσταση σχετικής ομάδας εργασίας. Στόχος της ομάδας θα είναι ο εντοπισμός των προκλήσεων μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη, η διερεύνηση ποικίλων και βιώσιμων τρόπων μεταφορών, με έμφαση στην ποδηλατοκίνηση και η παρακολούθηση υλοποίησης των προτεινόμενων λύσεων (τόσο χρονοδιαγραμματικά όσο και οικονομικά). Η Ομάδα προτείνεται να αποτελείται από 1 μέλος από τους ακόλουθους φορείς που α) σχετίζονται με τη μετακίνηση στην πόλη, β) μπορούν να βοηθήσουν έμπρακτα στην υλοποίηση του προσδοκόμενου στόχου:

α) Υπουργείο Εσωτερικών, Τομέας Μακεδονιας Θράκης β) ΟΣΕΘ

γ) ΕΚΕΤΑ, ΙΜΕΤ

δ) Δήμος Θεσσαλονίκης

ε) Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας

στ) Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης ζ) ΤΕΕ

η) ΑΠΘ

θ) ΧΑΝΘ, κοινωνία των πολιτών

ι) Ποδηλατικός Αθλητικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, (μέλος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Αστικής Ποδηλασίας)

Σκοπός της ομάδας να επιτευχθεί μια ισορροπημένη βιώσιμη πολιτική για την ποδηλασία και την ενεργή κινητικότητα, μέσω μιας δυναμικής διαδικασίας κατά την οποία θα ενωθούν και θα συμπράξουν διάφορες συνιστώσες/φορείς προς μία κοινή κατεύθυνση, τον σχεδιασμό ενός ασφαλούς, συνεκτικού, μητροπολιτικού ποδηλατικού δικτύου στην πόλη.

  1. Συμπράξεις για ενθάρρυνση περισσότερης ποδηλατοκίνησης. Αναφέρουμε ενδεικτικές προτάσεις παρακάτω και μπορούμε να βοηθήσουμε στον τομέα αυτό.
    • ‘Ανταμοιβή’ εργαζομένων τοπικής αυτοδιοίκησης, που προσέρχονται με ποδήλατο στη δουλειά (bike to work). Εάν δεν μπορεί να είναι αύξηση στον μισθό, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες στην Ευρώπη, η ανταμοιβή θα μπορούσε να είναι μία μέρα άδεια, ή μειωμένο ωράριο ή τηλεεργασία μία μέρα την εβδομάδα, κ.λπ
    • Βιωματική εκπαίδευση αστικής ποδηλασίας απο κάθε γειτονιά προς το κέντρο της πόλης. Μπορεί να γίνει οργανωμένα, με τη βοήθειά μας, όσον αφορά τη σχεδίαση των διαδρομών και να απευθύνεται σε διαφορετικές ομάδες συμπολιτών μας, παιδιά με διαδρομές από και προς τα σχολεία τους, εφήβους, εργαζόμενους για τη μετακίνηση στη δουλειά τους, γυναίκες για μετακίνηση στο κέντρο, κ.λπ.
    • Ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος της πόλης μας μέσω του ποδηλάτου, π.χ. οργανωμένες επισκέψεις τουριστών σε αρχαιολογικούς χώρους με το ποδήλατο, σε συνεργασία με τα ξενοδοχεία της πόλης.
    • Δημιουργία εκδηλώσεων, δράσεων, events, εκστρατείες προώθησης στα social media, σχετικά με το ποδήλατο.
    • Ανάπτυξη και του αθλητικού μέρους του ποδηλάτου, για παράδειγμα δημιουργία ενός Ποδηλατικού Αγώνα Δρόμου Circuit , εντός του αστικού περιβάλλοντος. Θα προσελκύσει αθλητές, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό και θα διοργανωθεί σε συνεργασία με την ΕΠΣΜΑΘ (Ένωση

 

Ποδηλατικών Σωματείων Μακεδονίας-Θράκης) και τις αθλητικές ομάδες της πόλης.

  1. Επαναπροσδιορισμό των διαθέσιμων ποδηλατοστασίων της πόλης, χωροθέτηση σε κομβικά κεντρικά σημεία συγκέντρωσης μετακινούμενων. Τα σημεία αυτά μπορούν να είναι πλησίον των υφιστάμενων ποδηλατόδρομων, σε σημεία εμπορικού αλλά και τουριστικού ενδιαφέροντος, σε αθλητικούς χώρους, όπως Καυτατζόγλειο, σε όλες τις εισόδους των Πανεπιστημίων, σε Υπηρεσίες εξυπηρέτησης κοινού, στα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, σε σχολεία.
  2. Στήριξη με κάθε τρόπο της δημόσιας συγκοινωνίας και της πολυτροπικής μετακίνησης, συνδυασμός λεωφορείων – ποδηλάτων. Μικρότερα βανάκια-λεωφορεία του δήμου (εάν υπάρχουν), θα μπορούσαν να διατεθούν για τη συνδυαστική μετακίνηση με τις γραμμές express στην Περιφερειακή, (εάν αυτές λειτουργήσουν τελικά ως έκτακτο μέτρο), ώστε να μεταφέρουν τους επιβάτες από τις στάσεις πάνω στον Περιφερειακό, προς πιο κεντρικά σημεία της πόλης. Στα ίδια σημεία, πάνω στις στάσεις του Περιφερειακού, προτείνονται σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων, επίσης για τη συνδυαστική χρήση με το λεωφορείο.
  3. Έναρξη και ενίσχυση συστήματος κοινής χρήσης ηλεκτρικών ποδηλάτων ΚΑΙ στον κεντρικό Δήμο Θεσσαλονίκης. Μέσω της πρόσκλησης του ΥΜΕΠΕΡΑ χρηματοδότησης προμήθειας και λειτουργίας κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων, έχουν υποβάλει προτάσεις (και κάποιοι έχουν ήδη συμβασιοποιήσει), αρκετοί Δήμοι του Πολεοδομικού Συγκροτήματος. Ο Κεντρικός Δήμος Θεσσαλονίκης δεν έχει προχωρήσει ακόμα σε σχετικό διαγωνισμό, το οποίο σημαίνει ότι πρέπει να επιταχυνθούν άμεσα οι σχετικές διαδικασίες, ώστε να εξασφαλιστεί η εύρυθμη και διασυνδεμένη λειτουργία του συστήματος κοινόχρηστων ηλεκτρικών ποδηλάτων όλων των όμορων Δήμων. Η χρηματοδότηση δύναται να πραγματοποιηθεί από το νέο ΕΣΠΑ, το οποίο προωθεί τη βιώσιμη πολυτροπική αστική κινητικότητα στα περιφερειακά αστικά κέντρα, με υλοποίηση παρεμβάσεων σε μέσα φιλικά προς το περιβάλλον. Παράλληλα, σημαντική κρίνεται η σωστή χωροθέτηση των θέσεων στάθμευσης των κοινόχρηστων ποδηλάτων σε χώρους που δεν ενοχλούν ούτε τους πεζούς αλλά ούτε και τους ποδηλάτες και θα συνδυάζουν την πολυτροπική μετακίνηση, συνεπώς η χωροθέτηση οφείλει να μελετηθεί επαρκώς. Τέλος προτείνεται οργάνωση και εκτέλεση βιωματικών εργαστηρίων/εκδηλώσεων σε κάθε γειτονιά για την επίδειξη των ηλεκτρικών ποδηλάτων και την εξοικείωση των πολιτών με τη χρήση τους [πρακτική που πρέπει να αποτελεί συμβατική υποχρέωση της όποιας εταιρείας ενοικίασης, με την αξιοποίηση προσωπικού/υπαλλήλων που θα προχωρούν στην επίδειξη χρήσης του συστήματος, τουλάχιστον τον πρώτο καιρό].
  4. Έναρξη ακαδημίας εκπαίδευσης ποδηλατικής και κυκλοφοριακής αγωγής, (ενδεχομένως μέσω προγράμματος δια βίου μάθησης). Κατάλληλο απαιτούμενο προσωπικό θα απασχολείται τις πρωινές ώρες στο πάρκο της κυκλοφοριακής αγωγής της παραλίας και θα δέχεται οργανωμένα μαθητές από σχολεία καθημερινά. Επειδή η σωστή οδηγική συμπεριφορά ξεκινά από την παιδική ηλικία. Παράλληλα στόχευση εκπαίδευσης των εφήβων οδηγών πατινιών. Το αστικό οδικό περιβάλλον αλλάζει με την αύξηση της μικροκινητικότητας και δυστυχώς δεν υπάρχει κανένα πλαίσιο προστασίας των νέων (και όχι μόνο) στην πόλη, είναι εμφανής σε όλους η πολύ επικίνδυνη χρήση τους. Ο Δήμος μπορεί να καλύψει αυτό το κενό εκπαίδευσης όλων των μαθητών των Λυκείων του Δήμου. Το προσωπικό που θα απασχοληθεί μπορεί να είναι ήδη εργαζόμενοι του Δήμου, ώστε απλά να μεταφερθούν στο πάρκο κυκλοφορικής αγωγής με παράλληλα καθήκοντα, για αρχή 2 ή 3 φορές την εβδομάδα, όχι με αποκλειστική απασχόληση. Ο Σύλλογός μας μπορεί να βοηθήσει με την εκπαίδευση του προσωπικού αυτού, καθώς έχει την εμπειρία από την εφαρμογή του εγκεκριμένου προγράμματος Ποδηλατικής Παιδείας που εκτελεί στα σχολεία της πόλης.

Ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη στήριξη και συνεργασία με τον Σύλλογό μας. Και υπενθυμίζουμε ότι :

α) Δηλώνουμε πως επιθυμούμε να είμαστε παρόντες σε κάθε συζήτηση που αφορά την ποδηλατοκίνηση στην πόλη της Θεσσαλονίκης, για το λόγο αυτό επιθυμούμε πρόσκληση στο Δημοτικό Συμβούλιο, οποτεδήποτε υπάρχει θέμα σχετικό με το ποδήλατο. Η βιωματική εμπειρία των χρηστών μας αποτελεί πολύτιμη γνώση που πρέπει να αξιοποιηθεί από τους λήπτες των αποφάσεων για έργα σχετικά με το ποδήλατο.

β) Επιθυμούμε τη διάδοση του έργου και των δράσεων του Συλλόγου μέσω της Δημοτικής Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης, σε τακτική βάση. Στόχος η ενθάρυνση της ασφαλούς ποδηλατοκίνησης στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο, αλλά και η άμβλυνση αντιδράσεων και αντικρουόμενων συμφερόντων (από διάφορες ομάδες πολιτών), ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των μετακινούμενων με το ποδήλατο.

γ) Παρακαλούμε για τη διάθεση αίθουσας του Δημαρχιακού Μεγάρου για τακτικές εβδομαδιαίες συναντήσεις μελών του συλλόγου μας, απογευματινές ώρες.

Εν κατακλείδι ζητάμε την ενσωμάτωση της ποδηλατοκίνησης, ως έκφανση της βιώσιμης κινητικότητας, σε κάθε νέα, έστω και προσωρινή, κυκλοφοριακή ρύθμιση για την κατασκευή του Fly over. Επίκληση να μην καταδικαστεί το εγχείρημα της πόλης για πράσινη μετάβαση υποβαθμίζοντάς τη, προσθέτοντας περισσότερο καυσαέριο και ηχορρύπανση λόγω κυριαρχίας αυτοκινήτων στον δημόσιο χώρο. Αναμένουμε από τη νέα δημοτική αρχή να επενδύσει στη μικροκινητικότητα, να τη βελτιώσει και να στείλει ισχυρό μήνυμα υπέρ της βιώσιμης μετακίνησης. Εξάλλου το νέο παγκόσμιο πρότυπο στον σχεδιασμό των μεταφορών, δίνει πλέον πολύ μεγαλύτερη έμφαση στους ανθρώπους αντί για τα οχήματα.

Συνημμένο θα βρείτε το κείμενο θέσεων-προτάσεων του Συλλόγου για συγκεκριμένες ποδηλατικές υποδομές στην πόλη, το οποίο διαμορφώνεται/εμπλουτίζεται διαρκώς, καθώς αποτελεί έργο σε εξέλιξη. Τέλος, παρακαλούμε να ορίσετε μία πρώτη συνάντηση, ώστε να συνεργαστούμε για να δρομολογηθούν οι παραπάνω δράσεις, εφόσον συμφωνείτε.

 

Με εκτίμηση, για τον

ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟ ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Π.Α.Σ.Θ.)

 

Η Πρόεδρος                                                                                     Ο Γραμματέας

 

Ελένη Πεταλωτή                                                                            Χρήστος Χατζηγιάννης